رفتن به محتوای اصلی

تاسیسات ساختمانی شمال

09119306636
سپاس از نظرات شما در تاسیسات شمال سرویس رشت

تعمیر و سرویس مشعل و موتورخانه در رشت از فعالیت های گروه فنی مهندسی شمال سرویس می باشد.کارشناسان ما با هماهنگی از پیش تعیین شده شوفاژخانه شما را بازدید کرده سپس تعمیر یا تعویض سیستم گرمایشی شما را با بهترین کیفیت و  بالاترین دقت انجام می دهند.

موتورخانه

موتورخانه ها بنابر کاربری ساختمان و سیستم های تاسیسات آن در اندازه های مختلفی ساخته می شوند. در ساختمان هایی که از سیستم های حرارت و سرمایش مرکزی استفاده می کنند ابعاد موتورخانه بزرگتر می شود. در این نوع از ساختمان ها تمامی تجهیزات تاسیساتی سیستم به یک فضا انتقال داده می شود که کنترل و تعمیر آن ها را آسان تر می کند. به محل قرار گرفتن این تجهیزات ، موتورخانه گویند.

برای سیستم های تولید بخار (در نیروگاه ها ، بیمارستان ها ، هتل ها و ..) نیز موتورخانه تعبیه می شود که به آن موتورخانه بخار گفته می شود. معمولا هدف تجهیزاتی که در موتورخانه هستند ، تهویه مطبوع و گرمایش ساختمان است. در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش ، روش های متتعددی به کار گرفته می شود و بنا بر هر کدام از این روش ها تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعمیر و نگهداری مشعل

مشعل قلب سیسمتم گرمایش است و سرویس و نگهدراری مشعل در کارکرد مطلوب سیستم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

مشعل گازی

اصول سرویس و نگهداری مشعل گازی بدین قرار است:

تمیز کردن بادزن

برای تمیز کردن بادزن باید این کارها انجام گیرند:

– اتصالات سیم‌های برق موتور پس از علامت‌گذاری آنها، باز شوند.

– پیچ‌های فلنج باز شده و موتور و بادزن از بدنه مشعل جدا شوند. باز کردن را باید از پیچ پایینی شروع کرد.

– بادزن تمیز شود.

– مجموعه موتور و بادزن بازبینی شود تا از درستی آن اطمینان حاصل گردد.
رگولاتور گاز و شیرها

شیرهای گاز به نگهداری خاصی نیاز ندارند و هیچگونه تعمیراتی نباید روی آنها انجام گیرد. شیرهای معیوب باید توسط یک شخص متخصص تعویض شده و پس از آن از نظر نشتی مورد آزمایش قرار گیرند. همچنین چگونگی کارکرد آنها و احتراق بررسی شود.
بررسی اتصالات

تمام اتصالات الکتریکی موتور و شیر برقی باید از نظر صحت و ایمنی بازبینی شوند.
نکات قابل توجه

پس از هر عملیات نگهداری باید:

– پارامترهای احتراق تحت شرایط واقعی کار (درهای بسته موتورخانه و غیره)‌بررسی شوند.

– نتایج حاصله در برگه‌های بازرسی ثبت شوند.
عیب‌یابی و رفع عیب

در صورت بروز اشکال در کار مشعل، ابتدا موارد زیر باید بررسی شوند:

– برق مشعل؛

– مسیر سوخت (شیر مغناطیسی گاز، رگولاتور گاز) و کلید فشار هوا؛

– وضعیت کلیدها روی پانل کنترل

اگر بدین ترتیب اشکال پیدا و برطرف نشد، باید مطابق جدول ۱-۱ عمل شود

جدول ۱ . عیب‌یابی و رفع عیب مشعل‌های گازی

عیب : فشار گاز کافی نیست

علت:

۱- فشار شبکه گاز شهر کم است.

۲- کلید فشار گاز از تنظیم خارج و یا معیوب است.

۳- فیلتر کثیف شده است.

چگونگی رفع عیب:

۱- با شرکت گاز تماس بگیرید

۲- تنظیم یا تعویض کنید

۳- آن را تمیز کنید.

 

عیب: موتور کار نمی‌کند ولی اتصال برق بسته است.

علت:

۱- کلید فشار هوا خراب است.

۲- کلید مشعل (روی تابلو) یا سیم کشی اشکال دارد.

۳- خازن موتور خراب است

۴- رله مشعل خراب است.

۵- موتور خراب است.

چگونگی رفع عیب:

۱- تعویض کنید.

۲- کلید مشعل (روی تابلو) را تعویض کنید، یا سیم کشی مشعل را بررسی و اشکال آن را رفع کنید.

۳- تعویض کنید.

۴- تعویض کنید.

۵- تعویض کنید.

 

عیب: موتور کار نمی‌کند چون مدار برق مشعل باز است

علت:

۱- فیوز اصلی جریان برق سوخته است.

۲- فیوز مخصوص مشعل سوخته است.

۳- سیم کشی موتور به پایه رله اشکال دارد.

۴- اکوستان درست تنظیم است.

۵- کلید فشار هوا معیوب است.

چگونگی رفع عیب:

۱- تعویض کنید.

۲- تعویض کنید.

۳- بررسی و اشکال را برطرف کنید.

۴- بررسی و تنظیم کنید.

۵- تعویض کنید.

 

عیب: مشعل درست کار نمی‌کند یعنی چند ثانیه پس از تشکیل شعله، رله ری‌ست می‌کند.

علت:

۱- کلید فشار هوا از تنظیم خارج یا خراب شده است.

۲- مدار مراقب شعله (میله یونیزاسیون) اشکال دارد.

۳- رله خراب است.

۴- بدنه مشعل اتصال زمین نشده است.

۵- اتصال فاز و نول به پایه رله برعکس است.

چگونگی رفع عیب:

۱- تنظیم یا تعویض کنید.

۲- وضعیت میانه یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنید.

۳- تعویض کنید.

۴- اتصال زمین کنید.

۵- اصلاح کنید.

 

عیب: جرقه زده نمی‌شود.

علت:

۱- الکترودهای جرقه اتصال کوتاه کرده‌اند یا خرابند.

۲- کابل‌های جرقه صدمه دیده‌اند.

۳- ترانسفورمر جرقه خراب شده است.

۴- رله خراب شده است.

چگونگی رفع عیب:

۱- الکترودها را تنظیم یا تعویض کنید.

۲- آنها را تعویض کنید.

۳- تعویض کنید.

۴- تعویض کنید.

 

عیب: مشعل در حین کار مکرراً خاموش می‌شود (رله ری‌ست می‌کند)

علت:

۱- شعله تنظیم نیست.

۲- فاصله بین الکترودها زیاد است.

۳- شیر مغناطیسی گاز به دلیل افت ولتاژ باز نمی‌کند. و ترانسفورمر جرقه نیز درست عمل نمی‌کند.

چگونگی رفع عیب:

۱- جریان گاز و هوا را تنظیم کنید.

۲- فاصله را تنظیم کنید.

۳- این اشکال می‌تواند مربوط به افت ولتاژ شبکه باشد. حتی‌الامکان ولتاژ را تقویت کنید.

 

عیب: بادزن مشعل مداوماً کار می‌کند اما جرقه زده نمی‌شود.

علت:

۱- سرو موتور خراب شده است.

۲- رله معیوب است.

۳- دریچه هوای مشعل گیر کرده است.

چگونگی رفع عیب:

۱- تعویض کنید.

۲- تعویض کنید.

۳- تعویض کنید.

 

عیب: شعله پس می‌زند.

علت:

۱- سیستم جرقه‌زنی اشکال دارد.

۲- گاز یا هوا بیش از مقدار لازم است.

چگونگی رفع عیب:

۱- – الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنید.

ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنید.

اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنید. اگر اتصال بدنه کرده است برطرف کنید.

۲- بررسی و تنظیم کنید.

 

عیب: صدای احتراق زیاد است.

علت:

۱- دیگ یا دودکش کثیف است.

۲- مقطع دودکش کوچک است یا گرفتگی دارد.

۳- نسبت هوا و گاز در سوخت درست نیست.

۴- بادزن کوچک است.

چگونگی رفع عیب:

۱- تمیز کنید.

۲- بادودکش مناسب تعویض کنید.

۳- نسبت هوا و گاز را اصلاح کنید.

۴- با بادزن مناسب تعویض کنید.

 

عیب: سر و صدای مشعل زیاد است.

علت:

۱- دریچه تنظیم هوا لق می‌خورد.

۲- بادزن در جای خود محکم نیست.

۳- موتور درست نصب نشده است.

۴- یاتاقان‌های موتور معیوبند.

چگونگی رفع عیب:

۱- لقی را برطرف کنید.

۲- محکم کنید.

۳- بررسی و اصلاح کنید.

۴- موتور را تعویض کنید.

برگشت به بالا