رفتن به محتوای اصلی

تاسیسات ساختمانی شمال

09119306636

نصب و تعمیرات دستگاه تصفیه آب و تعویض فیلتر ها در رشت از فعالیت های متداول گروه فنی مهندسی شمال سرویس می باشد که به صورت کاملا حرفه ای و با هزینه مناسب انجام می شود در ادامه اطلاعاتی درباره دستگاه تصفیه آب و کارکرد هر کدام از فیلتر .مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها رشت

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها

دستگاههای تصفیه آب خانگی برای حذف یا کاهـش مواد زائد آب آشامیدنی بکار میروند. این مواد عمدتا عبارتند از

1-سختی آب
2- کلر و ترکیبات بیماریزای کلر
3- فلزات سنگین
4- آلودگی های میکربی

در زیر به بررسی این پارامترها و روشهای تصفیه آن ها می پردازیم :

سختی آب

املاح موجود در آب موجب بالا رفتن سختی آب می شوند،تماس آب با ترکیبات آهکی موجود در زمین باعث ورود عوامل سختی در آب ها شده و معمولا آب های زیرزمینی از سختی زیادتری نسبت به آب های سطحی برخوردارند.
سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است. سختی آب به مجموعه املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم اطلاق میشود.

طبقه بندی آب ها از نظر سختی بشرح زیر میباشد :
1-آب های سبک : ۶۰-۰ میلی گرم در لیتر
2-آب های با سختی متوسط : ۱۲۰-۶۰ میلی گرم در لیتر
3-آب های سخت : ۱۸۰-۱۲۰ میلی گرم در لیتر
4- آب های خیلی سخت : بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم در لیتر
5-آب های سخت در درجه حرارت بالا در جداره کتری و دیگ های بخار رسوبات کربنات کلسیم ایجاد میکند. مطالعات اخیر نشان داده که مصرف آب های سخت تر بعلت وجود منیزیم و کلسیم مرگ های ناگهانی ناشی از امراض قلبی و عروقی را به شدت کاهش میدهد.

در حال حاضر هیچگونه رابطه ای میان پیدایش سنگ کلیه و سختی آب گزارش نشده است. علاوه بر این وجود کلسیم و منیزیم در آبهای آشامیدنی سخت مانع جذب فلزات سنگین نظیر سرب، کادمیوم، روی و مس و رسوب آنها در استخوانها می شود.

در عین حال در نقاطی از روسیه که از آب های نسبتا سخت استفاده می کنند به مواردی از پیدایش سنگ در مجاری ادرار برخورده اند. این موضوع تقریبا در آب های با سختی ۵۰۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر در نقاطی که از آب های نرم تر استفاده می شود، به فشار خون، وجود چربی و کلسترول در خون برخورده اند که هر دوی این عوامل میتواند در مرگ های ناگهانی بسیار مؤثر باشد. به طور کلی میتوان گفت که در نقاطی که آب سخت مصرف می شود امراض قلبی کمتر از نقاطی است که ساکنین آنها آب های سبک تر مصرف می کنند. به علاوه بروز سکته های قلبی در نقاط با آب های سخت تر به مراتب کم تر از نقاط با آب های سبک تر است.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به لینک مقابل رجوع کنیدنصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب در رشت

انواع آلاینده های خطرناک در آب آشامیدنی

1-کلر

2-سرب

3-روی

4-منگنز

5-جیوه

6-کلسیم و منیزیم

مخوف ترین موجودات درون آب

1-باکتری سیانو

2-روتیفرز

3-انگل کوپپودز

4-باکتری لژیونلا

5-باکتری چتومیوم

 کلـر 

برای میکرب زدایی، در تصفیه خانه های شهری کلر به آب افزوده میشود.کلر و ترکیبات آن برای ضدعفونی آب آشامیدنی در تصفیه خانه ها به آب اضافه میگردد. در سالهای اخیر تحقیقات بعمل آمده نشان داده اند که مواد آلی موجود در آب با کلر ترکیب شده و ایجاد تری هالومتان ها، کلرات و سایر ترکیبات جانبی مضر و سمی می نمایند که باعث بروز انواع بیماریهای صعب العلاج در انسان میگردند.

 فلزات سنگین 

فلزات سنگین از طریق نفوذ پساب صنعتی در آب آشامیدنی به انسان منتقل میشود.فلزات سنگین با توجه به توسعه شهرنشینی و صنایع که منجر به افزایش میزان فاضلاب و پساب تولید گردیده است، عمدتا از طریق دفع نادرست و غیربهداشتی فاضلاب شهری و پساب صنعتی وارد محیط زیست می گردد. مرگ و میرهای آبزیان در اثر تخلیه پساب های محتوی فلزات سنگین در دنیا و ایران بی سابقه نیست. سبزیجات اطراف تهران نیز که با فاضلاب آبیاری میشود از این آلودگی ها بی بهره نمیباشد. فلزات سنگین شامل سرب، جیوه، روی، نیکل، کرم، کادمیوم و غیره میباشد. وجود فلزات سنگین در غلظت بیش از استاندارد در آب شرب باعث عوارض مختلف نظیر مسمومیت، حساسیت شدید، ضایعات کروموزومی، عقب افتادگی ذهنی، فراموشی، پارکینسن، سنگ کلیه، نرمی استخوان و انواع سرطان منجمله سرطان پروستات میگردد. یکی از کارشناسان محیط زیست، آلودگی محیط مخصوصا آب با فلزات سنگین را بعنوان بزرگترین گناهی که بشر در طبیعت انجام میدهد ارزیابی نموده است.

میکرواورگانیزم های بیماری زا

میکربها از طریق نفوذ فاضلاب انسانی در آب آشامیدنی به انسان منتقل می شوند.امراض مختلفی بوسیله آب به انسان منتقل می شوند. از جمله این امراض می توان وبا، حصبه، اسهال میکربی و خونی، هپاتیت، سل، دیفتری، انگلهای خونی و کبدی را نام برد.

عوامل بروز این بیماریها که شامل تک یاخته ها، ویروس ها، باکتری ها، کرم ها و انگلها می باشند، از طریق نفوذ فاضلاب در آب آشامیدنی به انسان منتقل می شود. بیماری های ناشی از آب آلوده سالانه نزدیک به یک میلیارد انسان را در روی کره زمین مبتلا می کند و باعث مرگ حدود ۱۰ میلیون نفر می شود.

روش های حذف میکروارگانیسم های موجود در آب

1-اشعه ماورا بنفش

2-ازن زنی

3-کلر زنی

انواع سختی آب

1-سختی موقت

2- سختی دائم

استفاده از دستگاه تصفیه آب

1-افزایش سلامتی

2-حذف کلر

3-حذف نیترات

4-حذف مواد سمی

5-حفاظت از محیط زیست

6-حذف زنگار

7-حذف مواد معدنی

8-حذف سدیم

9-حذف سدیم

10-حذف باکتری و انگل

مزایای سیستم میکروفیلتراسیون

1-عدم استفاده از مواد شیمیایی

2-جدا کننده مواد

3-اختلاف فشار کم

4-کاربرد در صنایع

5-هزینه پایین

6-پیش تصفیه

عوامل موثر در کیفیت آب

1-فشار

2-درجه حرارت

3-سختی آب

4-ظرفیت ممبران

حذف آلودگی با اسمز معکوس

1-باریم

2-بی کربنات

3-کلسیم

4-کرومات

5-ویروس و باکتری

6-مس

 

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

برای اینکه بدانیم عملکرد یک دستگاه تصفیه آب خانگی دقیقاً به چه صورت می باشد ، می بایست از عملکرد تک تک فیلترهای این دستگاه آگاه شویم. مجموع ۶ فیلتر موجود در دستگاه های تصفیه آب خانگی یک هدف واحد را انجام می دهند که در نهایت منجر به بالا رفتن کیفیت آب آشامیدنی و حذف ناخالصی های آن می گردد.

هر فیلتر مکمل فیلترهای دیگر است و تمامی شش مرحله ی تصفیه آب ، برای حصول بهترین نتیجه ، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. دستگاه های تصفیه آب خانگی انواع مختلفی دارند که عملکرد هر یک از آنها ممکن است متفاوت باشد. در اینجا به شرح عملکرد رایج ترین نوع دستگاه شش مرحله ای تصفیه آب می پردازیم.

عملکرد فیلتر مرحله ی ۱ دستگاه تصفیه آب خانگی

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی ۶ مرحله ای RO به این صورت می باشد که ابتدا آب وارد فیلتر پلی پروپیلن ۵ میکرونی می شود. در فیلتر پلی پروپیلن که مرحله ی اول دستگاه را تشکیل می دهد، آب تصفیه ی فیزیکی شده و از ذرات معلق ( تا ۵ میکرون ) عاری می گردد.

ذرات معلق مثل شن و ماسه ، رسوبات ریز جدا شده از جداره ی داخلی لوله ها و … در آب لوله کشی وجود دارند و اگر در فیلترهای پیش تصفیه حذف نگردند، فیلتر ممبران ( فیلتر اصلی دستگاه ) آسیب خواهد دید و کارایی نخواهد داشت.

فیلتر پلی پروپیلن ، قبل و بعد از مدتی استفاده در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

حتی پیشنهاد می شود در ورودی ساختمان نیز یک فیلتر پیش تصفیه نصب گردد تا گل و لای و شن و ماسه وارد دستگاه تصفیه آب و به طور کلی تاسیسات ساختمان نشوند.

به خصوص در مناطقی که میزان کدورت آب بالاست، حتماً نیاز به فیلترهای ورودی ساختمان هست. بهتر است در ورودی ساختمان و قبل از فیلتر مرحله ی اول دستگاه تصفیه آب خانگی ، از فیلترهای استیل قابل شستشو استفاده کنیم.

.

در مناطقی که آب لوله کشی گل آلود است برای عملکرد درست دستگاه تصفیه آب، از فیلترهای ورودی ساختمان استفاده کنید.

عملکرد فیلتر مرحله ی ۲ دستگاه تصفیه آب خانگی

در مرحله ی بعدی آب وارد فیلتر کربن اکتیو گرانول ( ذغال فعال ) می گردد. این فیلتر وظیفه ی کاهش بو ، طعم نامطبوع و گازهای محلول در آب را دارد. همانطور که می دانید برای تصفیه آب شهری و گندزدایی آن از کلر استفاده می شود که برای سلامتی زیان آور است.

فیلتر کربن اکتیو گرانول که از پوسته نارگیل تهیه می شود و منشاء کاملاً گیاهی دارد، میزان کلر آب را کاهش می دهد تا آب آماده ی ورود به مراحل بعدی دستگاه تصفیه آب شود.

 عملکرد فیلتر کربن گرانول به این صورت است که آب از پایین وارد آن شده و پس از عبور از دانه های کربن ، از قسمت بالایی هوزینگ به سمت مرحله ی سوم می رود. در این بین با برخورد آب با دانه های کربن، میزان مواد شیمیایی محلول، طعم و بوی نامطبوع آن کاهش می یابد.

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها رشت

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها

محتویات فیلتر کربن اکتیو گرانول یا ذغال فعال

 

عملکرد فیلتر مرحله ۳ دستگاه تصفیه آب خانگی

مرحله ی سوم فیلترهای پیش تصفیه ، فیلتر کربن بلاک می باشد. این فیلتر از یک لایه ی محافظ پلی پروپیلن ۵ میکرونی و مغزی بلوک کربن تشکیل شده است. در حقیقت مکمل مرحله ی دوم دستگاه تصفیه آب خانگی ، همین فیلتر کربن بلاک می باشد.

فیلتر کربن بلاک میزان کلر را در آب صفر می کند و گازهای شیمیایی محلول در آب را از بین می برد. بعد از این مرحله آب کاملاً آماده ی ورود به فیلتر ممبران ( membrane ) که مرحله ی اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی است، می گردد.

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها رشت

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها

مغزی یک فیلتر کربن بلاک که عملکرد مشابهی با فیلتر کربن گرانول دارد

 

عملکرد فیلتر مرحله ۴ دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران ( یا ممبرین ) قلب یک دستگاه تصفیه آب خانگی را تشکیل می دهد. پس از فیلترهای پیش تصفیه ، آب آماده می شود که در فیلتر ممبران تغییرات زیادی روی آن اعمال شود و خلوص بسیار بالاتری را بدست بیاورد. برای عملکرد صحیح فیلتر ممبران نیاز داریم که آب با فشار زیادی وارد این مرحله گردد.

به همین دلیل پس از فیلترهای پیش تصفیه و قبل از ورود به فیلتر ممبران یک پمپ قرار داده شده است که آب را با فشار به درون فیلتر ممبران هدایت می کند. در فیلتر ممبران آب با روش اسمز معکوس ( RO ) از تمامی یون های سختی مضر محلول ، نیترات ، مواد شیمیایی ، باکتری ، ذرات معلق بسیار ریز و … پاک می شود و به صورت قطره قطره ، وارد منبع ذخیره ی دستگاه تصفیه آب خانگی می گردد.

در مرحله ی چهارم، آب به دو قسمت تقسیم می شود. بخشی از آن کاملاً خالص و تمیز شده و وارد منبع می شود و بخش دیگر آن که آب کثیف و آلوده است، وارد فاضلاب می شود.

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها رشت

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها

بخش اصلی عملکرد اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی را فیلتر ممبران تشکیل می دهد

 

عملکرد فیلتر مرحله ۵ دستگاه تصفیه آب خانگی و منبع

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی به این صورت است که آب پس از مرحله ی چهارم وارد منبع ذخیره می گردد.

این منبع تحت فشار هوای درونش با هر بار باز کردن شیر ، آب را پمپاژ می کند. وقتی آب درون منبع کم می شود ، به دلیل تغییر فشار درونی آن ، به دستگاه و پمپ یک سیگنال ارسال می شود که مجدد شروع به کار کنند.

یعنی هنگامی که شما شیر آب را باز می کنید و مقداری از آب درون منبع را استفاده می نمایید، همزمان دستگاه شروع به تصفیه ی آب تازه و ذخیره آن در منبع می کند تا جایی که منبع پر شده و مجدد به پمپ RO پیغام توقف دهد.

آبی که در منبع ذخیره می گردد ممکن است در صورتی که برای یک مدت طولانی راکد مانده باشد، کمی طعم بگیرد. به همین دلیل در مرحله ۵ دستگاه ، مجددا یک فیلتر کربنی استفاده شده است تا در صورت ایجاد طعم نامطبوع در آب ، آن را از بین ببرد.

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها رشت

نصب دستگاه تصفیه آب وتعویض فیلترها

نحوه عملکرد منبع ذخیره در دستگاه تصفیه آب خانگی RO

 

عملکرد فیلتر مرحله ۶ دستگاه تصفیه آب خانگی

طعم آب تصفیه شده و خالص با آب لوله کشی و یا آب های معدنی کمی متفاوت است. ممکن است در ابتدا برای شما مزه ی آب کمی تلخ به نظر برسد که بعد از مدتی به این طعم عادت کرده و آب های تصفیه نشده برای شما بدطعم به نظر خواهد رسید.

دلیل تلخی آب خلوص بالای آن و به حداقل رسیدن میزان سختی مضر محلول در آن است. فیلتر مرحله ی ۶ دستگاه تصفیه آب خانگی ، فیلتر مینرال نام دارد.

این فیلتر میزان سختی مفید آب را تنظیم نموده و علاوه بر کاهش تلخی ، مواد معدنی آب را نیز در حد مورد نیاز بدن، تنظیم می کند. کلسیم و منیزیم از جمله مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی هستند. 

نحوه عملکرد فیلتر مینرال به این صورت می باشد که آب از دانه های معدنی موجود در فیلتر مینرال عبور کرده و با برخورد به این دانه ها، مواد معدنی در آب حل شده و میزان آنها تا حد مورد نیاز برای آشامیدن تنظیم می شود.

در دستگاه های تصفیه آب خانگی اطلس فیلتر مینرال و پست کربن در پشت دستگاه قرار گرفته اند

اطلاعات بیشتر مراجعه به سایت زیر

https://sakhtemanonline.com/category/mechanical-installations-articles/

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.89 (9 رای)
برگشت به بالا