رفتن به محتوای اصلی

تاسیسات ساختمانی شمال

09119306636

تعمیرات پکیج شوفاژ دیواری در رشت از فعالیت های گروه فنی مهندسی شمال سرویس می باشد تا بتوانیم قلب منازل شما همشهریان را گرم نگه داریم و همیشه دسترسی به آب گرم بهداشتی داشته باشد چرا که تامین آسایش بشر از اهداف اصلی بوده و خواهد بود تمامی تکنسین های ما از مهارت فنی وتخصصی خوبی برخوردار بوده و توانایی این را دارند که در هر زمانی در خدمت شما عزیزان باشند.یادمان باشد یک دستگاه سالم نیاز به سرویس سالیانه دارد،در ادامه این عنوان شما را با این دستگاه و اجزای آن آشنا می کنیم.

پکیج شوفاژ دیواری

این وسیله که در مواردی با نام پکیج شناخته شده برای گرم کردن آب سیستم گرم کننده و تهیه آب گرم مصرفی ساختمان های مختلف،به صورت مستقل به کار می رود.این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که اجزا تشکیل دهنده مدارهای گاز سیستم کنترل این مدارها در مجموعه کوچکی قرار دارند و با توجه به وزن کم بر روی دیوار قابل نصب شدن است.به این ترتیب با استفاده از آن،در ساختمان ها نیازی به احداث موتورخانه نیست.

مزایای پکیج شوفاژ دیواری

1-استقلال واحد مسکونی از یکدیگر

2-عدم نیاز به احداث موتورخانه مرکزی

3-امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان

معایب دستگاه

1-وجود سیستم حرارتی داخل محل زندگی

2-اشغال فضایی معادل یک کابینت از حجم آشپزخانه ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده این دستگاه شوفاژ دیواری

اصول کار پکیج

زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز می شود سنسور فشار(یا سنسور جریان آب) فرمانی صادر می کند.که نتیجه آن بسته شدن مسیر شماره 2 شیر سه راهه به شماره 1 می باشد در این لحظه ارتباط 3 با 1 برقرار می شود.یعنی آب گرم خروجی ازمبدل گرمایی اولیه وارد پوسته مبدل گرمایی ثانویه می شود و پس از تبادل گرما با آب داخل لوله های مسی از پوسته مبدل ثانویه خارج شده با عبور از راه های 3 و 1 شیر سه راهه به مکش پمپ می رسد.آب سرد ورودی به مبدل گرمایی ثانویه در اثر گرما با آب گرم جریانی داخل پوسته،گرم شده و به سوی لوازم بهداشتی جریان می یابد.

پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی،جریان آب در داخل لوله های مبدل ثانویه متوقف می شود.در نتیجه سنسور فشار پیام قطع جریان آب گرم مصرفی را صادر می کند و باعث تغییر حالت شیر سه راهه می شود یعنی مسیر 3 به 1 قطع و مسیر 2 به 1 باز می شود. در این حالت آب گرم خروجی از مبدل اولیه دیگر وارد مبدل ثانویه نمی شود و به جای آن وارد لوله رفت آب گرم سیستم گرمایش می شود.پس از تبادل گرمایی در رادیاتور ها،سیستم کف گرمایی از طریق لوله برگشت آب گرم،با عبور از شیر سه راهه به مکش پمپ می رسد.

اجزاء پکیج شوفاژ دیواری

در این بخش عملکرد و وظیفه اجزاء مهم یک دستگاه پکیج شوفاژ دیواری شرح داده می شود.

1-مبدل گرمایی اولیه

مبدل گرمایی اولیه از نوع پره و لوله می باشد که توسط گرمای حاصل از احتراق گاز در مشعل گرم می شود،گرمای جذب شده از شعله مشعل دمای آب داخل لوله های مسی را افزایش می دهد. آب گرم رادیاتورها درون لوله های این مبدل جریان دارد.

2-مشعل

مشعل پکیج های دیواری از نوع آتمسفریک می باشد گاز خروجی از شیر کنترل گاز به چند راهه (منیفولد) ورودی مشعل وارد شده از نازل ها عبور کرده سپس با هوای ورودی به محفظه احتراق مخلوط می گردد. و توسط الکترود های جرقه زن مشتعل می گردد.مشعل در پایین مبدل گرمایی اولیه نصب می شود.

3-سیستم حس کننده شعله(یونیزاسیون)

این سیستم وظیفه کنترل وجود شعله در مشعل را بر عهده دارد.مولکول های گازهای حاصل از احتراق در اثر سوختن یونیزه شده و در اثر برخورد با سر میله یونیزاسیون، جریان بسیار ضعیفی از طریق کابل آن به برد الکترونیک می رسد و برد الکترونیک متوجه می شود شعله وجود دارد.

4-سیستم جرقه زن

در بسیاری از پکیج های گرمایی از جرقه زن الکترونیکی برای روشن کردن مشعل استفاده می شود برای ایجاد جرقه نیاز به ولتاژ بالاست که توسط یک ترانس جرقه ایجاد می شود.این ولتاژ بالا به وسیله کابل از ترانس جرقه به نزدیکی مشعل هدایت می شود از آنجایی که بدنه مشعل ارت می باشد،قوس الکتریکی ایجاد می شود و اگر مسیر گاز باز باشد،مشعل روشن می شود .ولتاژ ایجاد شده در جرقه زن الکتریکی 8000 تا 10000 ولت بوده و فاصله الکترود جرقه زن تا مشعل 3 تا 8 میلی متر است ممکن است از دو الکترود و جرقه زن استفاده شود.

5-کلاهک تعدیل

در بالای مبدل گرمایی قرار می گیرد و از سمت بالا به دودکش یا به عبارت بهتر به لوله رابط دودکش متصل است.ورود هوای محیط به محفظه کلاهک تعدیل باعث کاهش مکش دودکش و تنظیم سرعت خروج دود می شود.درواقع وجود کلاهک تعدیل موجب جلوگیری از ایجاد فشارهای مثبت یا منفی غیر متعارف در محفظه احتراق و بازده بیشتر انتقال حرارت از شعله به مبدل می گردد.

6-شیر کنترل

شیر کنترل گاز از دو عدد شیر برقی و یک عدد رگولاتور تشکیل یافته است.یکی از شیر های برقی،جریان گاز ورودی به مشعل را قطع و وصل می کند شیر برقی دیگر که برای ایمنی در شیر کنترل گاز تعبیه شده است در اثر فرمان ترموکوپل عمل کرده و جریان گاز را قطع می کند یعنی با سرد شدن ترموکوپل قطع می کند ر گلاتور گاز که در داخل شیر برقی قرار دارد وظیفه تنظیم فشار گاز ورودی به مشعل را بر عهده دارد.اگر دمای بالای مبدل گرمایی از 110 درجه سلسیوس بیشتر شود.کلید ایمنی گرمایی که بر روی مبدل نصب شده است فرمان قطع گاز را از طریق برد الکترونیک به شیر برقی ایمنی می دهد.

7-سنسور دمای آب رفت به رادیاتور

این سنسور از نوع ترمیستوری(NTC) است ورودی مسیر لوله خروجی آب گرم رفت به رادیاتورها(روی لوله مبدل اصلی)نصب شده است و دمای آب گرم رفت رادیاتورها را حس می کند و آن را به برد الکترونیک گزارش می کند.

8-سنسور آب گرم مصرفی

این سنسور از نوع ترمیستوری(NTC) است و بر روی لوله خروجی آب گرم مصرفی از دستگاه نصب می شود و دائما دمای آب گرم مصرفی خروجی از دستگاه را به برد الکترونیک گزارش می دهد.

9-شیر سه راهه

شیر سه راهه دارای دو راه ورود و یک راه خروج است.خروجی شیر سه راهه به مکش پمپ وصل است یکی از ورودی ها به لوله برگشت از مبدل ثانویه متصل می باشد، هنگام استفاده از آب گرم مصرفی مسیر برگشت رادیاتور ها بسته می شود.در حالت عادی شیر سه راهه در موقعیت گرمایش قرار دارد یعنی ارتباط بین پکیج و رادیاتور برقرار است.

10-الکترو پمپ

وظیفه پمپ به جریان انداختن آب گرم،بین پکیج و رادیاتورهاست.وظیفه دیگر پمپ به جریان انداختن آب گرم بین مبدل گرمایی اولیه و مبدل گرمایی ثانویه در هنگام استفاده از آب گرم مصرفی است.پمپ پکیج معمولا دارای سه دور می باشد که با توجه به طول لوله کشی سیستم گرمایش دور پمپ را انتخاب می کنند یعنی هرچه طول مسیر بیشتر باشد از دور تندتر و هرچه طول مسیر کمتر باشد از دور کندتر استفاده می شود.

11-مخزن انبساط

مخزن انبساط  دو قطعه ورق فلزی است که به یکدیگر تاخورده و متصل شده اند. در بین دو قطعه یک دیافراگم لاستیکی قرار می گیرند.یک طرف مخزن به مدار سیستم گرمایش متصل است و طرف دیگر آن از طریق شیری در بالا از ازت تحت فشار پر شده است.فشار ازت در زمان خالی بودن سیستم 0.5 بار است.این مخزن،مدار سیستم گرمایش را تحت فشار استاتیک قرار می دهد ماکزیمم فشار مدار 3 بار است.پکیج یک شیر اطمینان نیز دارد که در فشار بالاتر از3.5 بار سیستم را تخلیه می کند.

12-شیر هواگیری اتوماتیک

چون سیستم گرمایش یک سیستم بسته است هنگام پر کردن سیستم از آب می بایست هوای داخل آن،تخلیه گردد برای هواگیری،از یک شیر هواگیری اتوماتیک استفاده می شود که در برخی از دستگاه ها بر روی پمپ سیرکولاتور و در برخی دیگر بر روی مخزن انبساط نصب می شود.

13-مبدل گرمایی ثانویه

آب گرم مصرفی در پکیج توسط مبدل ثانویه تامین می شود،مبدل ثانویه مورد استفاده در پکیج ها در نوع است.

1-نوع پوسته و لوله

2-نوع صفحه ای

مبدل ثانویه پوسته و لوله

در هنگام بهره برداری از آب گرم مصرفی،آب گرم شده در مبدل گرمایی اولیه در داخل پوسته جریان می یابد تا آب مصرفی را که از لوله های مبدل عبور می کند گرم نماید.

مبدل صفحه ای

مبدل صفحه ای از صفحه هایی از جنس فولاد زنگ ناپذیر پرس شده تشکیل شده است.آب سیستم گرمایی و آب مصرفی در مسیر های موازی و مخالف یکدیگر از میان صفحه های موازی مبدل عبور می کنند تبادل گرمایی بین دو جریان آب موجب گرم شدن آب مصرفی می شود.

14-فلومتر یا دبی سنج

وظیفه فلومتر (توربین) حس کردن میزان دقیق دبی آب گرم مصرفی خروجی از دستگاه است.پروانه توربین در اثر عبور جریان آب به گردش در می آید و در اثر گردش پیام هایی(یه صورت پالس) به برد ارسال می گردد. ارسال پالس ها توسط سیم های ارتباطی انجام می شود. بدین ترتیب،برد الکترونیک متوجه می شود که شیر آب گرم مصرفی باز شده است.هرچه میزان آبی که از فلومتر می گذرد بیشتر باشد پروانه فلومتر سریع تر می گردد و الکتریسته بیشتری تولید می کند.

در اثر گردش پروانه فلومتر برد الکترونیک دبی آبی را که از توربین می گذرد اندازه گیری می کند و متناسب با مقدار آب خروجی از دستگاه میزان شعله را تنظیم می کند.هرچه مقدار آب خروجی بیشتر باشد گاز بیشتری توسط شیر کنترل گاز به مشعل فرستاده می شود و در نتیجه ارتفاع شعله و قدرت حرارتی آن بیشتر خواهد شد.

15-فلوسویچ (کلید کنترل جریان)

وسیله ای است که جریان آب گرم مصرفی را حس می کند.عبور آب باعث بسته شدن کنتاکت های فلوسوئیچ شده و توسط جریان الکتریکی به برد منتقل می شود و برد فرمان تغییر مسیر را به شیر سه راهه برقی صادر می کند.محل نصب فلوسویچ در ورودی آب شهر به دستگاه می باشد.

16-سنسور فشار

هنگام باز شدن شیر آب گرم مصرفی و عبور جریان آب سرد ورودی از لوله های ارتباطی سنسور فشار در اثر ایجاد اختلاف فشار در دو سوی دیافراگم آن،میکروسویچ داخل سنسور فعال شده با ارسال پیام به برد الکترونیک،وضعیت سه راهه برقی را تغییر داده،باعث هدایت آب گرم مدار گرم کننده به مبدل ثانویه می شود.

17-شیرتخلیه

در صورت نیاز به انجام تعمیر،می بایست آب دستگاه و مخزن انبساط تخلیه گردد.برای این منظور از یک شیر تخلیه که در مسیر برگشت آب از رادیاتور در زیر پمپ سیر کولاتور قرار دارد می توان استفاده کرد.

18-شیر پر کن

چون مدار آب گرم کننده پکیج بسته است می بایست از محلی آب به آن تزریق گردد تا مدار پر از آب شود.بنابراین باید ارتباطی بین لوله آب شهر و سیستم گرمایش پکیج برقرارشود و حتما یک شیر سر راه آن باشد که پس از پر شدن،بتوان آن را قطع نمود.

19-برد الکترونیک

کلیه مراحل کاری دستگاه توسط برد الکترو نیک کنترل می شود . برنامه کاری دستگاه در شرایط مختلف برای برد تعریف شده است.برد بر اساس گزارش هایی که از سنسور ها دریافت می کند و با مقایسه گزارش های رسیده طبق برنامه تعریف شده،فرمان لازم را به قسمت های مختلف دستگاه می دهد.کلیه قسمت های دستگاه توسط برد کنترل می شوند ،گزارش تمام سنسور ها به برد داده می شود ،کلیه فرمان ها از برد صادر می شود.

گروه تاسیسات شمال سرویس رشت جهت رفاه حال همشهریان قادر است همیشه در خدمت شما عزیران باشد تا  بتوانیم قلب منازل را گرم نگه داریم.

 

 

 

 

برگشت به بالا